EGT-állampolgár regisztrációs igazolás
Száznyolcvan napon belül kilencven napot meghaladó
tartózkodásra az az EGT-állampolgár jogosult,
akinek
tartózkodási célja keresőtevékenység folytatása,
aki a
tartózkodás teljes időtartamára elegendő forrással rendelkezik önmaga és
családtagjai számára ahhoz, hogy tartózkodásuk ne jelentsen indokolatlan terhet
Magyarország szociális ellátórendszerére, és külön jogszabályban
meghatározottak szerint biztosítási jogviszony keretében jogosult az
egészségbiztosítási szolgáltatások igénybevételére, vagy azok fedezetéről a
jogszabályok rendelkezései szerint maga gondoskodik, vagy
aki
tanulmányok – ideértve a szakképzést, továbbá a felnőttképzést, ha annak
képzési programja akkreditált – folytatása céljából felvételt nyert a nemzeti
köznevelésről szóló törvény, illetve a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény
hatálya alá tartozó oktatási intézménybe, és tartózkodása teljes időtartama
során elegendő forrással rendelkezik önmaga és családtagjai számára ahhoz, hogy
tartózkodásuk ne jelentsen indokolatlan terhet Magyarország szociális
ellátórendszerére, valamint külön jogszabályban meghatározottak szerint
biztosítási jogviszony keretében jogosult az egészségbiztosítási szolgáltatások
igénybevételére, vagy azok fedezetéről a jogszabályok rendelkezései szerint maga
gondoskodik.
EGT-állampolgár: magyar állampolgár kivételével az
Európai Unió tagállamának, valamint az Európai Gazdasági Térségről szóló
megállapodásban részes államnak az állampolgára (az Európai Unió, Svájc,
Norvégia, Izland és Liechtenstein állampolgárai).
A HÁROM HÓNAPOT MEGHALADÓ TARTÓZKODÁS BEJELENTÉSE ÉS A
BEJELENTÉST IGAZOLÓ OKMÁNY
Az EGT
állampolgár a regisztrációs igazolás iránti kérelmét személyesen a
magyarországi lakóhelye szerint illetékes regionális igazgatóság
ügyfélszolgálatán, illetve az idegenrendészeti ügyindítási elektronikus
felületen (Enter Hungary) történő regisztrálást
követően elektronikusan is előterjesztheti. (angolul) For
more details on electronic administration, please click here.
Az EGT állampolgár a regisztrációs igazolás iránti kérelmét személyesen a magyarországi
lakóhelye szerint illetékes regionális igazgatóság ügyfélszolgálatán,
illetve az idegenrendészeti ügyindítási elektronikus
felületen (Enter Hungary) történő regisztrálást
követően elektronikusan is
előterjesztheti. Az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos
részletes tájékoztatást ide kattintva
tekintheti meg.
Felhívjuk
figyelmét, hogy az elektronikus úton benyújtott kérelem akkor tekinthető a
hatósághoz érkezettnek, ha tartalmazza az ügyfél arcképét.
Az EGT állampolgárnak az okmány átvétele
érdekében személyesen nem kell megjelennie a idegenrendészeti
hatóság előtt, ugyanis az engedélyezést
követően a regisztrációs igazolást postai úton fogja megkapni.
A tartózkodás
bejelentésekor az érvényes úti okmányt vagy személyazonosító igazolványt be
kell csatolni, illetve mellékelni kell a tartózkodási feltételek fennállását
igazoló – külön jogszabályban meghatározott – okiratokat.
A törvényben foglalt
feltételek igazolása esetén a tartózkodás bejelentéséről szóló igazolást (a
továbbiakban: regisztrációs igazolás) az eljáró hatóság azonnal kiállítja.
A regisztrációs igazolás kiállításának igazgatási szolgáltatási díja 1.000 Forint, melyet elektronikus fizetési eszköz
(bankkártya) vagy banki befizetés (a regionális igazgatóság által rendelkezésre
bocsátott csekk) útján kell leróni. A sárga csekk esetében a közlemény rovatba
szükséges beírni az ügyfél nevét, születési idejét és az ügytípust -
„Regisztrációs igazolás”.
Amennyiben az eljárási
díj befizetéséről számlát kíván kérni, kattintson az alábbi linkre:
FORMANYOMTATVÁNYOK
A kérelem
benyújtásához rendszeresített formanyomtatványt az alábbi linkekre kattintva
töltheti le:
- Regisztrációs
igazolás kiállítása, első lakóhely bejelentése adatlap
- Regisztrációs
igazolás okmány pótlása iránti kérelem
- Regisztrációs
igazolás okmány cseréje iránti kérelem
PDF formátumban
letölthető, kézírással kitölthető formanyomtatvány:
- Regisztrációs
igazolás kiállítása, első lakóhely bejelentése adatlap
- Regisztrációs
igazolás okmány pótlása iránti kérelem
- Regisztrációs
igazolás okmány cseréje iránti kérelem
Ha a tartózkodás célja
keresőtevékenység folytatása azt a kérelmező különösen a következő módon
igazolhatja:
munkaszerződéssel;
ha a kérelmező gazdasági társaság,
szövetkezet vagy egyéb – jövedelemszerzési céllal létrejött – jogi személy
tulajdonosaként, ügyvezetőjeként, vezetői, képviseleti vagy felügyeleti szerve
tagjaként végzi tevékenységét, érvényes szerződéssel vagy a cégjegyzékbe
bejegyzett cég nevét, cégjegyzékszámát és adószámát tartalmazó nyilatkozattal;
érvényes vállalkozói
igazolvánnyal vagy azzal egyenértékű – más tagállam hatósága
által kiállított – vállalkozási tevékenység folytatására jogosító engedéllyel,
egyéni vállalkozói igazolvány hiányában egyéni vállalkozói nyilvántartási
számmal;
munkát kereső személy esetén olyan dokumentumokkal, amelyek alátámasztják, hogy
munkát keres, és a keresőtevékenység megkezdése valószínű, vagy
egyéb hitelt érdemlő módon.
Ha a tartózkodás célja
tanulmányok folytatása, azt a kérelmező különösen az alábbi okiratokkal
igazolhatja
közoktatásról vagy a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény hatálya alá tartozó
oktatási intézmény felvételi igazolásával;
tanulói vagy hallgatói jogviszonyt igazoló okirattal, vagy
egyéb hitelt érdemlő módon.
ELEGENDŐ ANYAGI FORRÁS MEGLÉTÉT IGAZOLÓ DOKUMENTUMOK
A kérelmező az
elegendő forrás meglétét különösen a megélhetését biztosító vagyonával vagy
olyan jövedelmével igazolhatja, amely
EGT-állam társadalombiztosítása vagy egyéb szociális ellátórendszere alapján
jár;
tagdíjfizetésen vagy rendszeres befizetésen alapuló részesedésből vagy
ellátásból származik;
Magyarországon vagy külföldön vezetett bankszámlán rendelkezésre áll;
tartásdíj esetén az erről szóló közokiraton alapul.
Nem lehet vagyonnak
tekinteni különösen:
a szokásos életszükségleti és berendezési tárgyakat;
az EGT-állampolgár olyan ingatlanát, amely saját és az általa eltartottak
lakhatását szolgálja;
a mozgáskorlátozott gépjárművét, és
azokat a vagyontárgyakat, amelyek az EGT-állampolgár jövedelmének
megszerzéséhez szükségesek.
EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁS MEGLÉTÉT IGAZOLÓ DOKUMENTUMOK
Okirattal kell
igazolni, hogy az EGT-állampolgár a magyarországi tartózkodás teljes
időtartamára jogosult az egészségbiztosítási szolgáltatások igénybevételére
(így különösen a társadalombiztosításról szóló külön törvény, nemzetközi
szerződés, vagy külön megállapodás alapján), vagy azok fedezetéről maga
gondoskodik.
AZ ELSŐ MAGYARORSZÁGI LAKÓHELY BEJELENTÉSE
A kérelmező az első
Magyarország területén lévő lakóhelyét a regisztrációs igazolás kiállításával
kapcsolatos eljárásban jelenti be. A személyi azonosítót és lakcímet igazoló
hatósági igazolvány kiadása céljából az EGT-állampolgár lakcím adatairól az
idegenrendészeti hatóság a személyi adat- és lakcímnyilvántartást vezető
szervet értesíti. Budapest Főváros Kormányhivatala az értesítés alapján állítja
ki a Lakcímet igazoló hatósági igazolványt, melyet postai úton továbbítanak a
kérelmezőnek.
A magyarországi
lakóhely igazolható különösen:
lakásbérleti jogviszonyt igazoló lakásbérleti szerződéssel;
szívességi lakáshasználatról szóló okirattal;
a lakás tulajdonjogát igazoló okirattal, 30 napnál nem régebbi tulajdoni lap
másolattal;
vagy egyéb hitelt érdemlő okirattal.
A kötelező
mellékleteken kívül az eljárás során az idegenrendészeti hatóság a tényállás
tisztázása érdekében további okiratok benyújtására is felhívhatja, valamint
szükség esetén egyéb eljárási cselekményt is foganatosíthat. A hiánypótlásra
felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő az ügyintézési határidőbe nem
számít bele.
A kérelmező vagy annak
képviselője a kérelem benyújtását követően csatolt iratokat postai vagy
elektronikus úton csatolhatja a kérelméhez. A kérelmező kivételes méltánylást
érdemlő esetben a csatolandó iratokat az eljáró idegenrendészeti hatóságnál
személyesen is benyújthatja, azonban ezen körülményeket igazolnia kell.
A regisztrációs
igazolás – érvényes úti okmánnyal vagy személyi igazolvánnyal – határozatlan
ideig érvényes.
KAPCSOLÓDÓ JOGOK ÉS KÖTELEZETTSÉGEK
Az első lakóhelyét az
ügyfél a regisztrációs igazolás kiállítása iránti eljárásban jelenti be,
melynek kapcsán a lakcímkártyát postai úton kapja meg, külön intézkedés nélkül.
A további lakóhelyének megváltozása esetén a lakcímbejelentést az új lakóhelye
szerint illetékes járási hivatalnál teljesítheti.
A lakcímről szóló hatósági
igazolványt a regisztrációs igazolással együtt kell őrizni, és az arra
feljogosított hatóságnak betekintésre át kell adni.
Az EGT-állampolgár úti
okmányának, személyazonosító igazolványának, illetve a tartózkodási jogát
igazoló okmányának eltulajdonítását, megsemmisülését, elvesztését, továbbá az
elveszettnek hitt és bejelentett okmány megtalálását köteles bejelenteni a
lakóhelye szerint illetékes regionális igazgatóságnál.
A regionális
igazgatóság az úti okmányának, személyazonosító igazolványának, illetve
tartózkodási jogát igazoló okmányának eltulajdonítását, megsemmisülését,
illetőleg elvesztését bejelentő EGT-állampolgárnak – az állampolgárság
valószínűsítése esetén – díjmentesen igazolást állít ki a bejelentés tényéről.
Az EGT-állampolgár az
elveszett, eltulajdonított, megsemmisült vagy lejárt úti okmánya helyett akkor
köteles új úti okmányt beszerezni, ha érvényes személyazonosító igazolvánnyal
nem rendelkezik.
A száznyolcvan
napon belül kilencven napot meghaladó tartózkodási jogát gyakorló EGT-állampolgár
a személyes adatok közlésével köteles bejelenteni a lakóhelye szerint illetékes
regionális igazgatóságnál
a
vele együtt tartózkodó családtagjának a halálát,
a
névváltoztatást,
ha a haláleset vagy a
névváltoztatást eredményező tény Magyarország területén kívül következett be.
Ha az EGT-állampolgár
felhagy tartózkodási jogának gyakorlásával, vagy Magyarország területét végleg
elhagyja, ennek tényét, valamint a következő szokásos tartózkodási hely
szerinti országát az eljáró hatóságnak bejelentheti, és a tartózkodási jogot
igazoló okmányát leadhatja a lakóhelye szerint illetékes regionális
igazgatóságnál.
A tartózkodási jogot
igazoló okmány érvénytelen, ha az EGT-állampolgár Magyarország területén
tartózkodási jogának gyakorlásával felhagyott, továbbá, ha a tartózkodási jog
megszűnt.
Az EGT-állampolgár a
tartózkodás bejelentésekor köteles nyilatkozni arról, hogy külön jogszabályban
meghatározott közegészséget veszélyeztető betegségben szenved-e, fertőzőképes,
illetve kórokozó hordozó állapotban van-e, illetve ezekre tekintettel
részesül-e kötelező és rendszeres ellátásban.